WORKSHOP I – VINERI, 9 NOIEMBRIE, 11:30 – 12:30

1. Părinți care ne-au rănit 

Atunci când privim în copilărie și vedem că părinții ne-au rănit poate cel mai mult, loialitatea față de ei se luptă cu durerea pe care ne-au provocat-o. În acest workshop vom examina cum să identificăm și să vindecăm rănile pe care ni le-au făcut părinții noștri în așa fel încât să putem ierta. 

(Anda Mogos – Psihoterapeut și autoarea a două cărți “Drum prin doliu” și “Educația sexuală în familie”)

 

2. Trauma și dificultățile de procesare senzorială: sfaturi și trucuri pentru a supraviețui zilei

Pentru părinții/îngrijitorii copiilor care pot avea dificultăți în procesarea senzorială, chiar dacă au primit sau nu un diagnostic. Acesta este un factor comun pentru copiii și tinerii care au suferit traume sau au deficiențe de dezvoltare. Acest workshop va evidenția legătura dintre trauma pe care orfanii și copiii vulnerabili o întâmpină și provocările care rezultă din procesarea senzorială. Vom explora strategii practice zilnice pentru ai ajuta pe acești copii, familiile lor și îngrijitorii lor să trăiască cu mai puține greutăți, mai multă înțelegere și o mai bună calitate a vieții

(Erin Arant- Terapist ocupațional, Societatea Ucraineana de Ergoterapie)

 

3. Atașamentul sau cum pot oferi mai multă siguranță copiilor

Suntem creați pentru a fi în relație unii cu ceilalți, însă căderea și-a pus amprenta și asupra modului în care ne relaționăm unii cu ceilalți. În încercarea de a înțelege mai bine tipologiile relaționale, vom discuta despre diverse tipuri de atașament, despre dificultăți pe care le putem avea în relații, și despre modul în care ne putem vindeca. Vom face o scurtă introducere în programul Cercul siguranței și aplicarea lui în cazul familiilor care au adoptat copii. Vom atinge și dificultățile pe care traumele relaționale experimentate de copii înaintea adopției le pot avea asupra modului în care ei relaționează. Vom explora moduri în care le putem oferi mai multă siguranță.

(Ștefana Răcorean – Psiholog la Asociația Preventis din Cluj-Napoca, unde lucrează cu persoane care se confruntă cu adicții și cu părinții copiilor din programul de mentorat.).

 

4. Nevoile relaționale pentru părinți și copii

Nu am fost meniţi să trăim ca fiinţe independente – dragostea poate fi exprimată numai în relaţie cu ceilalţi. Toţi avem nevoi relaționale care izvorăsc din dorința de a cunoaşte în mod profund pe o altă persoană. Atunci când nevoile relaționale ne sunt împlinite, ne simțim iubiți și importanți și experimentăm intimitatea emoțională. Când nu ne sunt împlinite nevoile relaționale e posibil să ne simțim răniți, frustrați, neiubiți … Workshop-ul își propune să identifice care sunt nevoile tale relaționale și cum ai putea împlini aceste nevoi în viața ta și în viața celor din familia ta, a partenerului de viață și a copiilor tăi.

(Cristina și Ionuț Tănase – Consilieri și vorbitori certificati FAMILYLIFE, PREPARE & ENRICH, MARRIAGE INTENSIVE, CROWN MINISTRY)

 

5.  „La ce te gândeai?!” Cum înțelegerea comportamentului adaptiv poate crește eficiența intervențiilor în cazul copiilor traumatizați

Adesea, haosul lucrului cu copii dificili ne face să ne concentrăm doar pe îmbunătățirea comportamentului. Acest lucru poate fi contraproductiv, deoarece eforturile noastre de controlare a comportamentului sunt întâmpinate cu rezistență.

 Vom explora: 

  • Impactul pe care un trecut traumatic îl are asupra comportamentului prezent
  • Modul în care comportamentul este adaptiv și intră în două categorii: de împlinire a nevoilor și de evitare a pericolului
  • Cum să înțelegem nevoia satisfăcută de un comportament, și să ajutăm la înlocuirea lui cu un comportament care să ajute la progresarea spre scopuri mai mari
  • Cum să folosim pietrele de hotar ale alegerii, siguranței percepute, co-reglării/autoreglării și a conectării pentru o vindecare optimă

(Diane Pulvermiller și Melanie Dewey – Mercy Ministries)

 

6. Când și cum să-i spui copilului că este adoptat?

În cadrul acestui workshop veți afla câteva metode și principii de a comunica cu copilul despre adopție. Totodată veți auzi povestea de adopție a unui adult ce a fost adoptat.

(Juliana Mariana Citirigă – Asistent social la Asociația Un Nou Început)

 

7. „Cum pot să adopt un copil în România?”

Un workshop care va dărâma mituri legate de adopție și în cadrul căruia toți cei interesați în a adopta un copil în România vor putea găsi răspunsuri la întrebările lor, vor putea vedea care este procesul de atestare, potrivire și încuviințare a unei adopții.

Scopul workshop-ului este de a ajuta toate persoanele care intenționează să adopte un copil să depășească teama și miturile despre adopție, reținerile legate de birocrația excesivă, perioada îndelungată a procedurii sau stigmatizarea copiilor din sistemul de protecție.

(Olimpia Indrieș – șef serviciu juridic, adopții și postadopții din cadrul DGASPC Sibiu și Liviu Mihăileanu, Președinte ARFO)

WORKSOP II – VINERI, 9 NOIEMBRIE, 14:00 – 15:00

1. Victorie asupra depresiei – între pastile și schimbarea vieții

Depresia este una dintre bolile care își are rădăcinile atât în stilul de viață cât și în chimia creierului. În acest workshop veți afla cum să recunoaștem când și dacă aceste doua aspecte predomină și cum să ne reorganizăm viața.

(Anda Mogos – Psihoterapeut și autoarea a două cărți “Drum prin doliu” și “Educația sexuală în familie”)

 

2. Educația pozitivă a copilului – abordarea comportamentelor dificile 

Disciplinarea copilului este un subiect sensibil și deseori puternic dezbătut. Conceptul este perceput, însușit și aplicat ca urmare a influențelor mai multor elemente, acestea având legătură cu stilurile parentale, apartenența culturală, istoricul familial al părinților, etc.  În mod special disciplinarea copilului cu istoric traumatic face subiectul a fi unul de interes și cu greutate pentru orice părinte. Dragostea sub forma acceptării necondiționate este ingredientul cel mai fin…. Având o bază sanatoasa putem aplica diverse metode și tehnici specifice prin care se pot influența și modela comportamentele copiilor, fie ele pozitive sau adesea nu tocmai. 

(Monica Pîrvu – Coordonator de programe sociale al Asociație Diaconia Ajutor Internațional și totodată director al Centrului de zi Diaconia)

 

3. Hai să ne jucăm! – Importanța jocului în formarea atașamentului

Acest workshop își propune să ajute părinți, îngrijitori precum și pe toți cei care lucrează cu copii să dezvolte relații mai apropiate și să înțeleagă importanța jocului pentru copii. Participanții vor învăța ce înseamnă joaca, cum să o încurajeze, de ce joaca este importantă pentru un copil cu istoric de traumă, cum joaca cu un copil traumatizat diferă de joaca normală și cum aceasta îmbunătățește atașamentul. De asemenea în cadrul workshopului, vom învăța și experimenta diferite jocuri care se pot folosi cu copii.

(Melissa Brown –  Psihoterapeut, Fundația “Inimă către Inimă Internațional”)

 

4. Efectul adopției asupra copiilor biologici: Un instantaneu al experienței

Împreună cu familia ei, Erin Arant și-a primit sora în 2008. În această discuție, Erin va împărtăși experiența ei despre modul în care adoptarea surorii ei a afectat-o și cum a trebuit să învețe să-și împartă părinții, surorile, casa și viața ei cu altcineva. Ea va împărtăși, de asemenea, despre modul în care părinții adoptivi cu copii biologici pot contribui la asigurarea unui mediu pentru o tranziție lină în extinderea familiei lor pentru a include o soră sau un frate  adoptat.

(Erin Arant, Terapist ocupațional, Societatea Ucraineana de Ergoterapie)

 

5. Răspunsul IDEAL în disciplinarea copilului 

Disciplina tradițională nu funcționează în cazul copiilor cu traume, neglijați sau abuzați și cred că mulți dintre noi am avut nenumărate experiențe de genul acesta. De aceea specialiștii de la “Karyn Purvis Institute of Child Development” vin cu o metodă de disciplinare numită Răspunsul IDEAL, o metodă care ne ajută să corectăm comportamentele copiilor noștri, dar și să rămânem conectați cu aceștia, deoarece relația dintre părinte și copil este una foarte importantă. Vom descoperi câteva metode practice de a răspunde la comportamentele nepotrivite ale copiilor noștri.

(Alina Muntean, Psihoterapeut de familie, format în TBRI și coordonator Asociația “Rise Together”)

 

6. Drogurile și adolescenții – abordarea conversațiilor dificile

Drogurile sunt o prezență tot mai întâlnită în rândul adolescenților și tinerilor. Existența unor traume în viața adolescenților (cum este abandonul din partea părinților biologici) îi poate face să fie mai vulnerabili la consumul de substanțe. Vom discuta despre factori protectori care îi pot feri pe adolescenți de droguri. Vom identifica semne prin care ne putem da seama dacă cineva consumă droguri, și vom învăța cum să abordăm un adolescent care este suspectat de consum. Vom discuta pe scurt și opțiunile pe care le avem pentru cineva a început să consume droguri.

(Ștefana Răcorean – Psiholog la Asociația Preventis din Cluj-Napoca, unde lucrează cu persoane care se confruntă cu adicții și cu părinții copiilor din programul de mentorat.).

 

7. Tinerii orfani – înțelegerea nevoilor lor unice și dezvoltarea de strategii pentru a le permite îngrijitorilor să îi ajute să se vindece și să depășească provocări 

Mulți tineri care cresc în cadre instituționalizate nu sunt îndeajuns de norocoși încât să primească un loc pe care să îl numească „acasă”, și sunt pe cont propriu odată ce depășesc vârsta până la care pot sta în orfelinat/centru de plasament. Deseori, aceștia sunt dureros de nepregătiți pentru viața pe cont propriu. Deci, cum îi însoțim și cum le oferim asistență printr-un program formal sau prin mentorare informală?

Vom explora: cum să depășim sistemele de apărare formate de-a lungul vieții și care împiedică încrederea; Practici de mobilizare, fără a încuraja co-dependența; Cum să încorporăm atât strategii de sus în jos (corporale), cât și de jos în sus (cognitive) în programare și mentorare; Cum să ne pregătim pentru aceste relații care ne vor testa hotărârea. 

(Diane Pulvermiller și Melanie Dewey – Mercy Ministries)

WORKSOP III – VINERI, 9 NOIEMBRIE, 15:15 – 16:15

1. Discuții despre sex: cum abordăm subiectul sexualității cu copiii?

Generația noastră a crescut cu povestea berzei ca punct principal în educația sexuală din copilărie – și asta ne lasă pe noi cu o provocare la acest capitol. Acest workshop va răspunde la întrebarea: cum putem să gestionăm acest subiect în discuțiile cu copiii noștri? Când să le spunem, și ce? Și mai ales, cum putem să abordăm subiectul sexualității în așa fel încât prin aceste discuții, să-i ajutăm să se protejeze de abuzul sexual?

(Anda Mogos – Psihoterapeut și autoarea a două cărți “Drum prin doliu” și “Educația sexuală în familie”)

 

2. “Hate’s Journey”: efectele negative ale discursului urii în mediul online asupra tinerilor 

MOTTO – Tweet others the way you want to be tweeted (Germany Kent). Workshopul se dorește a fi o dezbatere axată în primul rând pe diseminarea rezultatelor cercetării și a strategiei implementate de contracarare a efectelor negative ale discursului urii în mediul online asupra tinerilor și în al doilea rând pe crearea unei comunități online de suport care să promoveze strategii narative compensatorii. Acest workshop este susținut de proiectul Erasmus “Hate’s Journey”, implementat în parteneriat de Universitatea Aurel Vlaicu din Arad împreună cu organizații din Spania, Turcia și Letonia.

(Dr. Dana Rad – Dr. Psiholog în cadrul Universității Aurel Vlaicu din Arad, Facultatea de Științe ale Educației, Psihologie și Asistență Socială.)

 

3. Disciplinarea în cazul copilului ce a suferit traume

Acest workshop va aborda chestiuni importante întâlnite în modelarea comportamentului copiilor sau adolescenților cu istoric de traumă. Deși tendința noastră este de cele mai multe ori să încercăm schimbarea comportamentului rapid acest workshop va pleda pentru abordarea schimbării într-o manieră mai profundă, țintind spre o transformare interioară și finalizând cu comportamentul.

Creșterea copiilor și adolescenților care au suferit traume nu este ceva ce se se poate rezolva rapid, ci mai degrabă un maraton de manifestare a grijii și dragostei.

(Corina Caba – Fondator și Director al Fundației Casa Speranței din Oradea, mamă a patru copii adoptați)

 

4. Disiparea anxietății la copilul adoptat sau aflat într-o forma de plasament

Ai ajuns acasă și ai copilul mult dorit, în sfârșit este al tău după atâta luptă. Și deși ai știut de la început că vine cu un bagaj greu de gestionat, uneori te simți copleșit că nu poți face mai mult pentru el. Acest workshop te va ajuta să identifici corect și să îl ajuți corespunzător pe copilul tău în ceea ce privește anxietatea. Și știu că este multă. Vom vedea ce este aceasta, când este în regulă și când devine o problemă, când trebuie să cerem ajutorul și cui și, nu în ultimul rând, vom pune pe hârtie câteva strategii care să ajute copilul să coopereze în vederea gestionării și disipării ei.

Workshopul își propune să răspundă la următoare întrebări:

Ce este anxietatea și cum fac deosebirea între anxietatea normală, medie și cea clinică? Cum identific semnele și semnalele care arată prezența unei anxietăți problematici la copilul meu? Care ar fi câteva strategii care l-ar putea ajuta pe copilul meu să coopereze în vederea gestionării anxietății?

(Alina Munteanu – Psihoterapeut la SoulCare Psychotherapy)

 

5. Încrederea în sine – Cum putem ajuta copiii să-și dezvolte încrederea în ei?

La naștere, copiii, pe lângă o sănătate perfectă, beneficiază și de o încredere deplină în ei. Acest tezaur al încrederii în sine se diminuează pe parcursul dezvoltării copilului, creându-i, la vârsta adultă: dificultăți emoționale, de interacțiune socială, stări de anxietate, rușine, descurajare și renunțare la propria persoană. Ce este stima de sine? De unde provine ea? Cum putem ajuta copiii nostrii sau aflati in ingrijirea noastra să-și dezvolte încrederea în ei, pentru a avea un rol activ în propria-i evoluție? Vă aștept la o dezbatere interactivă, în cadrul căreia vom învăța metode eficiente în vederea îmbunătățirii și creșterii încrederii în sine a copiilor noștri.

(Pîrnău Costel – Licențiat în psihologie. Psiholog clinician. Masterant în sociologie. Formare în terapie cognitiv-comportamentală)

 

6. Intervenții corporale pentru tinerii cu trecut dificil 

Trauma nu rezidă în principal în memorie (ca o povestire sau ca un eveniment), ci în corp (senzații, emoții, gânduri intruzive, reacții). După cum spune Bessel van der Kolk, „Trauma este o experiență non-verbală ce rezidă în corp”. În lucrarea noastră la Mercy Ministries, am văzut rezultate spectaculoase și pozitive în supraviețuitori ai traumelor infantile.

Vom explora: 

  • De ce un trecut traumatic necesită o abordare corporală a vindecării; cum supraviețuitorii traumei funcționează cu un creier și un sistem nervos diferit 
  • Rolul atenției în dezvoltarea autoreglării și a unui sentiment pozitiv cu privire la sine (meditația de tip mindfulness și auto-compasiune) 
  •   Rolul ritmului în crearea de noi căi nervoase și în vindecarea traumei
  • Rolul deprinderilor ritmice în dezvoltarea sensului de apartenență și conectării la ceilalți (folosirea mingilor de terapie, cercurilor de tobe, dansului, cântatului)
  • Rolul mișcărilor inteționale în depășirea disocierii și în dezvoltarea autoreglării (yoga, dans, respirație conștientă) 

(Diane Pulvermiller și Melanie Dewey – Mercy Ministries)

 

7. Rolul Bisericilor în misiunea de salvare a copiilor aflați în situații de risc 

Scopul workshopului:

  • Înțelegerea principiilor Biblice cu privire la grija față de orfani
  • Redescoperind Adevărata Religie, curată și neîntinată (Iacov 1:27)
  • Motivarea și încurajarea liderilor bisericii de implicare în slujirea orfanilor prin proiecte și programe specifice fiecărei Biserici.
  • Echiparea celor care vor sa dezvolte un program al bisericii pentru copii aflați în risc.
  • Asistarea familiilor interesate de adopție, plasament sau asistență maternală.
  • Asistarea și echiparea persoanelor din biserică care au copii adoptați sau în plasament familial.
  • Parteneriate cu Organizații Creștine care lucrează cu copii abandonați.
  • Modele de Biserici și lideri implicați.

(Adrian Stanciu – Membru fondator și vicepreședinte al Alianței România fără Orfani și Adiel Bunescu – Pastor al bisericii Missio Dei București)

WORKSOP IV – VINERI, 9 NOIEMBRIE, 16:30 – 17:30

1. Suferința respingerii

Ce factorii psihologici sunt implicați în respingerea copilului de către mama biologică și trauma de atașament determinată de această suferință? Cum putem interveni pentru vindecare? Ce ne oferă jocul terapeutic în acest context de traumă specifică?

(Mara Isac – psiholog specializat în Psihologie-Pedagogie, Terapie prin joc, Certificat -curs  psihoterapie Adleriana, Consilier Educational și Formator)

 

2. Suferința post-adopție  – o jelire sănătoasă a pierderilor

Toţi oamenii suferă pierderi, dar nu toţi jelesc. Jelirea sănătoasă este calea de a trece prin pierdere pentru a ajunge la o speranţă înnoită și la un scop în viaţă. Acest seminar va prezenta subiectul durerii, în special la copiilor, și va iniţia îngrijitorii pe drumul înţelegerii modului în care pot ajuta copiii să se vindece și să crească printr-un proces de jelire sănătoasă.

(Nathan Burke – CoMission for Children at Risk, membru bord sfătuitori ARFO)

 

3. Stress și burnout– aspecte practice

Greutățile vieții și stresul sunt două lucruri pe care nu le putem evita în viață. Dar cum putem să le gestionăm astfel încât să nu fie prea mult, să nu ducă la burnout – o epuizare totală? În cadrul acestui workshop vom discuta care sunt aspectele care duc la burnout, vom da ocazia participanților să își auto-evalueze nivelul de stres și să dezvolte un plan personalizat de gestionare a sa. 

(Anda Mogos – Psihoterapeut și autoarea a două cărți “Drum prin doliu” și “Educația sexuală în familie”)

 

4. Perspectiva copilului în procesul de intervenţie

Pentru a maximiza efectele pozitive ale intervenției în serviciile sociale pentru copii, este necesară o schimbare de paradigmă – de la copilul obiect al serviciului social, la copilul subiect activ al relaţiei profesionale stabilită cu specialiștii intervenienți. În consecință, perspectiva copilului asupra serviciilor este integrată dezvoltării acestuia și se bazează pe suportul oferit copilului în a-și forma conștiința despre sine, conștiința despre ceilalți și conștiința despre lume. Procesele de dezvoltare din punct de vedere fizic, cognitiv, emoțional și social ale copilului pot fi facilitate realist dacă au ca punct de plecare perspectiva lui asupra lumii. Atelierul pe care vi-l propunem poate fi un context de explorare a unor posibilități de a recalibra intervenția și relația cu copilul în funcție de perspectiva acestuia.

(Lucian Caciamac – Formator CFCECAS (Centrul de Formare și Evaluare în Asistență Socială), expert în bunăstarea familiei și a copilului)

 

5. Ce este TBRI și cum ne poate ajuta?

TBRI (Trust Based Relational Intervention) este un tip de intervenție conceput de specialiști de la Karyn Purvis Institute of Child Development, SUA pentru copii traumatizați, abuzați sau neglijați. Se bazează pe trei principii: ÎMPUTERNICIRE, CONECTARE și CORECTARE. Vom aborda aceste principii în cadrul workshopului și vom descoperi cum se pot aplica în viața de zi cu zi.

(Alina Muntean – Psihoterapeut de familie, format în TBRI și coordonator Asociația “Rise Together”)

 

6. Ajutor când adopția pare că a eșuat

Am dat curs acestui minunat vis – am adoptat. Aveam atâtea idei despre cum vom fi ca părinți, despre cum îi vom îndruma prin viață pe copiii noștri. Despre cât de minunat va fi… și totul este atât de diferit! Nimic din ce știam nu merge. Mă simt atât de dezamăgit(ă) și parcă singurul lucru pe care l-aș vrea este să strig “Opriți autobuzul, vreau să cobor din el!”.

În acest workshop, într-o manieră onestă vom vorbi despre așteptări și despre soluții realiste în cazurile în care relația cu copilul adoptat pare mult diferită decât ne-am imaginat.

(Alex Ilie – Director Executiv ARFO, tată a cinci copii adoptați)

 

7. Bullying – revenim cu detalii

WORKSHOP V – SÂMBĂTĂ, 10 NOIEMBRIE, 9:00 – 10:00

1. Inteligența multiplă

Suntem diferiți, din fericire! Unii fac calcule lejer, alții se exprimă foarte ușor în scris, alții se orientează foarte bine în spațiu, iar unora le este ușor să navigheze în lumea muzicii și a sunetelor. Sunt oameni care văd lumea în culori, se exprimă cel mai bine cu pensula în mână, iar alții au aptitudini sportive excelente, activitatea fizică fiind o parte importantă din viața lor. Vino la workshop-ul: Teoria Inteligenței Multiple – de la teorie la practică să descoperi care este inteligența ta multiplă mai predominantă și află cum poți descoperi și ajuta la dezvoltarea inteligenței native a copilului tău.

(Cristina și Ionuț Tănase – Consilieri și vorbitori certificați FAMILYLIFE, PREPARE & ENRICH, MARRIAGE INTENSIVE, CROWN MINISTRY)

2. Rolul atașamentului în prevenirea abandonului 

În cadrul workshopului se va discuta despre rolul pe care atașamentului îl are în menținerea copilului în familie, respectiv în prevenirea abandonului și vor fi prezentate modalități eficiente de intervenție în scopul îmbunătățirii relației părinte-copil. De asemenea, workshopul își propune să implice participanții în analiza tipurilor de atașament, prin intermediul unor exerciții specifice.

(Dr. Rebeca Popescu  a absolvit în cadrul Universității din București, studiile de licență în Asistență Socială, masterul de Consiliere în Asistență Socială, iar în anul 2016 a finalizat studiile doctorale în Sociologie.)

3. Adopție după infertilitate – pregătire emoțională

Când ajung la concluzia că nu vor putea avea copii biologici unii părinți se îndreaptă către adopție fără a-ți lua timp să proceseze realitatea absenței unui copil biologic din povestea vieții lor. Emoțiile îngropate, însă, pot afecta mai târziu relația cu copilul adoptat. Workshopul își propune să ofere participanților o hartă practică de procesare a pierderii posibilității de a avea un copil biologic. 

(Anda Mogos – Psihoterapeut și autoarea a două cărți “Drum prin doliu” și “Educația sexuală în familie”)

4. Stabilirea obiectivelor în cadrul intervenţiei în asistenţă socială

Echipele multidisciplinare din cadrul serviciilor sociale stabilesc, implementează şi monitorizează în intervenţia lor obiective specifice situației copilului și a familiei acestuia. Modul în care asistentul social, managerul de caz, psihologul, educatorul şi ceilalţi specialişti negociază şi stabilesc aceste obiective fac posibilă realizarea intervenţiei şi desfăşurarea ei cu succes. Uneori însă obiectivele din PIP/PIS a u un grad mare de generalitate şi produc confuzie, demotivează echipa şi familiile vizate. În cadrul acestui atelier vom descoperi împreună cum putem stabili obiective care să fie realiste, care să aibă claritate şi sens atât pentru copii și familia acestora, cât şi pentru echipa multidisciplinară.

(Adela Şeteț – Asistent social, Manager CFCECAS (Centrul de Formare și Evaluare în Asistență Socială) și Ana Rădulescu – Președinte European al Federației Internaționale a Asistenților Sociali (IFSW Europa).

5. Impactul familiei disfuncționale asupra copilului – strategii de recuperare 

Acolo unde rolurile parentale sunt realizate corespunzător dezvoltarea copilului este propice. Consecinţele neîndeplinirii funcţiilor parentale se văd în modul în care se structurează personalitatea copilului. Copilul prezintă un tablou uşor de recunoscut: imagine de sine scăzută, neîncredere în ceilalţi şi în sine, incapabil de a face faţă situaţiilor dificile, modificări de comportament, adoptarea de strategii de supravieţuire- dezvoltarea sa este distorsionată. 

În scopul recuperării copilului în context familial este necesară o intervenție adecvată, dorindu-se preîntâmpinarea și stoparea apariției unor fenomene cu consecințe nefaste pe perioade îndelungate.  

Strategiile de acțiune trebuie să pornească în primul rând de la exploatarea la maxim a potențialului deținut de fiecare dintre membrii sistemului disfuncțional pentru a da familiei șansa să își găsească echilibrul funcțional și copilului un viitor echilibrat.

(Monica Pîrvu – Coordonator de programe sociale al Asociație Diaconia Ajutor Internațional și totodată director al Centrului de zi Diaconia)

6. Organizarea grupurilor de suport pentru părinți adoptivi și a intervențiilor terapeutice de grup pentru copii

De aproape 3 ani Asociația Tzuby’s Kids organizează grupuri de suport pentru părinți adoptivi și, în paralel, intervenții terapeutice pentru copii adoptați. Veți putea afla care au fost lecțiile învățate pe parcurs, dinamica participării părinților dar și modalitatea de identificare a simptomatologiilor adresate la copii prin intervenții terapeutice de grup.

(Paul Dirmon, Psiholog în cadrul Asociației Tzuby’s Kids)

7. Este etnia o piedică în formarea caracterului?

Cum să ne învingem prejudecățile față de copiii de altă etnie. Argumente în acest sens. Ce determina formarea caracterului unui copil. Cum să ne înarmăm copiii să facă față prejudecăților în societate.

(Corina Caba – Fondator și Director al Fundației Casa Speranței din Oradea, mamă a patru copii adoptați)

WORKSHOP VI – SÂMBĂTĂ, 10 NOIEMBRIE, 10:30 – 11:30

1. Experiența adopției pentru părintele singur

Să fi părinte adoptiv nu este ușor, dar atunci când o faci singur, are propriile provocări. În acest workshop vom împărtăși experiențele noastre personale, despre greutăți dar și despre bucuriile de a fi părinte singur și de a crește copilul adoptat cu succes.

(Corina Caba, Cristina Ionicescu, Cristina Borsova – mame adoptive singure)

 

2. Cum îmi mențin principiile și integritatea în asistență socială?

Ce înseamnă să fi integru în asistență socială? Care sunt modalitățile prin care ne putem proteja principiile de lucru? Vă invităm la un workshop-dezbatere special conceput pentru asistenți sociali în cadrul căruia, prin exemple practice, vom încerca să vedem cum ne stabilim principiile și cum ne menținem integritatea în domeniul asistenței sociale. Scopul dezbaterii este conștientizarea riscului de pierdere a integrității în practica de zi cu zi și identificarea modalităților prin care îl  putem evita sau gestiona.

(Tatiana Ștefănescu – Asistent Social Principal  Asociația “Tzuby’s Kids” )

 

3. Credință, speranță, si dragoste – Cum putem să ne focalizăm pe ceea ce copilul ar putea să devină ajutându-l să depășească provocările care îi stau în față?

Perspectiva noastră influențează modul în care ne organizăm viețile și relațiile. Este important să ne concentrăm pe ceea ce pot deveni copiii noștri datorită lui Dumnezeu, NU pe realitatea modului în care ei se comportă acum. Trebuie să ne păstrăm speranța pentru ei și să fim încrezători în transformarea pe care o pot experimenta (sau realiza).

“Reziliența” emoțională este un factor care afectează felul cum copilul va aborda provocările în viața lui. Cum putem contribui la dezvoltarea acestei abilități de adaptare și cunoaștere a propriei persoane față de provocări? O reziliența emoțională întărită te poate feri de o serie de dificultăți, emoționale, de stres posttraumatic etc.

(Pîrnău Costel și Nathan Burke: Costel este Psiholog clinician. Masterant în sociologie. Formare în terapie cognitiv-comportamentală. Nathan – Training Coordinator pentru CoMission for Children at Risk și este membru bord sfătuitori ARFO)

 

4. Jocul posttraumatic

Idei și aplicații practice cu privire la conectarea și comunicarea din cadrul jocului cu copilul traumatizat. Cum putem descoperi adevăratul copil, și nu cel pe care și-l imaginează adultul? Jocuri terapeutice și crearea noilor legături de atașament.

(Mara Isac – Psiholog, specializat în Psihologie-Pedagogie, Terapie prin joc, Certificat -curs  psihoterapie Adleriana, consilier educațional și formator)

 

5. Fonduri pentru lucrare – Doamne, unde găsesc bani pentru lucrarea pe care mi-ai încredințat-o?

Dumnezeu are toți banii din Universul în care Îi facem lucrarea! Întotdeauna se vor găsi bani pentru proiectele pe care Dumnezeu le-a inițiat și peste care Și-a pus oamenii Săi la conducere.

În acest seminar, vom analiza lucrurile pe care donatorii le caută în potențialii parteneri. Vom descoperi modalități de a obține sprijin financiar.

Vă invităm să veniți la seminar cu dorințele, visele și aspirațiile voastre exprimate. Visează lucruri mari, pune-le pe hârtie, fii gata să-L convingi pe Dumnezeu, pe colegii tăi, pe parteneri și pe tine însuți că acesta este proiectul în care merită investit. Pentru ce ai nevoie de bani? Ce sumă ai dori să primești? Ce obiective măsurabile ți-ai stabilit? Vom lucra cu ce aduceți pe hârtie, în speranța că vă veți întoarce cu o imagine și mai clară despre cum să strângeți fonduri și să vă bucurați în tot acest proces.

(Olha Prytula – Director de programe pentru Europa de Est și Asia Centrală pentru organizația A Family for Every Orphan)

 

6. Intervenția psihoterapeutică în cazul copiilor cu istoric de traumă

Premisa teoretică centrală a teoriei sistemelor familiale privește gradul în care noi toţi avem sinele slab „diferenţiat”, cât de „nediferenţiaţi” suntem sau, altfel spus, gradul în care avem ataşamentele emoţionale nerezolvate faţă de familiile de origine. Toţi aceştia sunt termeni descriptivi care se referă la acelaşi fenomen. Cel mai important scop al terapiei familiale sistemice este acela de a ajuta membri familiei să ajungă la un mai bun nivel de „diferenţiere a sinelui”. Teoria s-a dezvoltat pornind de la cercetări despre familie care s-au concentrat asupra întregii familii nucleare.

Temele abordate  vor viza într-o manieră mai puțin tradiționalistă următoarele subiecte:

  • Comportamentul = comunicarea unei nevoi de atașament. (metafora alarmei anti-incendiu)
  • Contextul relațional ca și cheie pentru a descifra ”simptomul” 
  • Comportamentul un simptom…
  • Cercul Siguranței – Care sunt nevoile? De ce are nevoie copilul?
  • Cum poate primi ceea ce are nevoie?
  • De ce are nevoie adultul pentru a putea oferi ceea ce copilul are nevoie?
  • Terapia- sentiment de ”văzut, auzit, simțit” 
  • Abordare terapeutică 
  • Terapia prin joc

(Morcan Oana Alexandra – Lect. univ. dr. a Universității de Vest “Vasile Goldiș” din Arad vice dean – Facultatea de Științe Socio-Umane și EFS – unul dintre membrii fondatori ARFO)

 

7. Dezvoltarea disciplinei

Când vorbim despre disciplină, majoritatea oamenilor privesc aceasta într-un mod limitat. Ei cred că a disciplina un copil înseamnă să îl pedepsești pentru un comportament greșit. Disciplina înseamnă să faci un lucru pe care trebuie să-l faci chiar și atunci când nu îți place și sunt multe căi prin care putem dezvolta aceste abilități în copii.

(David Lee – Președinte Asociația ‘Un Nou Început’)