Sesiunea I – Vineri 11:00-12:00

1. Dezvoltarea unui ataşament securizant la copiii abandonaţi

În ultima perioadă au apărut tot mai multe studii care arată că reuşita relaţiilor de cuplu este condiţionată şi de calitatea ataşamentului format în perioada copilăriei. Se ridică următoarea problemă: dacă ataşamentul format în copilărie este vitală în relaţiile ulterioare de la vârsta adultă, atunci care sunt factorii cei mai importanţi în dezvoltarea lui? Câteva răspunsuri: acceptarea necondiţionată din partea persoanelor de referinţă, încrederea şi siguranţa. În cadrul acestui workshop vom încerca să înţelegem rolul acestor factori în dezvoltarea unui ataşament sănătos la copiii abandonaţi.

(Annamaria Balla – lect.univ.dr. psiholog)

2. Supervizarea profesională a angajaților serviciilor sociale

Supervizarea profesională se bazează pe critica reflexivă și promovează evaluarea și dezvoltarea competențelor persoanele și profesionale și performanța în realizarea sarcinilor de muncă. Prin procesul de supervizare, persoana supervizată își dezvoltă critica reflexivă față de propria persoană și față de propria activitatea profesională prin raportare la cadrele obiective ale valorilor, cunoașterii și practicii în domeniul managementului și a intervenției în asistența socială.

(Ana Radulescu – Conferențiar Universitar Doctor la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București, Director General al Asociației Asistenților Sociali din România)

3. Experiența adopției din perspectiva copilului adoptat – sau ce ar vrea un copil adoptat ca părinții lui să afle dar nu știe cum să le spună

Ești un părinte adoptiv sau de plasament care ar vrea cu disperare să-și înțeleagă mai bine copilul și să se conecteze mai bine cu el? Aici vei avea ocazia să auzi direct de la cineva care a fost adoptat ce ar dori copiii tăi să îți spună dar nu știu cum. Acest workshop va ajuta părinții să înțeleagă rănile respingerii suferite de copiii adoptați sau în plasament. Deasemenea vor avea ocazia să cunoască din sentimentele trăite și din marile întrebări pe care le au aceștia, multe dintre ele necomunicare direct niciodată. Vom vorbi deasemenea despre rolul parinților și modul în care îi pot ghida pe copii pentru a ajunge la vindecare.

(Ramona Dudaș Caba – copil adoptat, mamă, absolventă a facultății de muzică, Izidor Ruckel – copil adoptat, vorbitor motivațional)

4. Efectele aromaterapiei asupra creierului copilului traumatizat

Ți-ai dori să-ți vezi copilul mai fericit, plin de putere și conectat? Aromaterapia te poate ajuta ân acest sens. Cum? Simțul mirosului poate să ne ajute la armonia și sănătatea creierului, inimii și trupului copilului. Care este legătura dintre copii, creier, miros și stări emoționale și nu numai, e ceea ce veți afla în urma acestui workshop.

(Alina Muntean – Psiholog)

5. Impactul mutărilor în plasament și a atașamentului

Schimbările multiple au consecințe asupra abilităților de atașare a copilului sau a tânărului de mai târziu. Vom învăța modalități de reducere a impactului și a traumei rezultate din mutările în plasament.

(Kerry Dunkelberg – Director Executiv pentru Plasament și Adopții la Olive Crest)

6. Cum poți ajuta când plasamentul nu este o soluție

Acest workshop ar încuraja oamenii, organizațiile, bisericile, etc. Despre cum să ajute copii în orfelinate și case de îngrijire când a fii la o familie în plasament nu este o opțiune. Ideeile includ sponsorizatul unui copil/adolescent, vacanța în plasament, vizitatul unui copil/adolescent, găzduirea unor evenimente pentru copii în orfelinate, cadouri de vacanță, etc.

(Melissa Osborne Ghitun – Coordonator My Brother’s Keeper International, Emil Sticea – Sef al Complexului de apartamente “Floare de colţ” Dorohoi at Asociatia SAREPTA Dorohoi)

7. Viața fără familie ca expresie a resimțirii abandonului

În acest workshop vom dezbate importanța rolului maternal în viața tânărului, fie că acesta este practicat de mama naturală sau alte persoane; ca și componentă cu semnificație definitorie în viața viitorului adult. Un principiu de bază al psihiatriei /psihoterapiei constă în faptul că experiențele copilăriei au un rol crucial în determinarea personalității adultului.

(Oana Morcan – lect.univ.dr. în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane Arad)

Sesiunea II – Vineri 12:30-13:30

1. Identificarea și terapia copiiilor abuzați fizic și/sau sexual

Într-o lume ideală copiii ar fi protejați de abuzurile fizice și sexuale. Dar realitatea tristă este că din 5 copii unul a experimentat măcar o dată tratamente crude/nepotrivite în domeniul fizic și/sau sexual. Problema majoră este că abia 1% dintre aceste cazuri sunt depistate la timp și se pot lua măsuri atât de protecție, cât și de videcare. Cu cât se identifică mai repede abuzul, cu atât procesul de vindecare este mai rapid și mai complex.

(Annamaria Balla – lect.univ.dr. psiholog)

2. Rolul masajului și al nutriției în vindecarea copilului cu traumă

Trauma emoțională și fizică afectează mintea, trupul și sufletul la toate nivelurile. Pentru vindecare este nevoie de credință în Dumnezeu, rugăciune, susținere, dragoste necondiționată, timp și mai multe terapii intregrate. Masajul și nutriția sunt două dintre cele mai ușoare și eficiente terapii pe care părinții sau cei care au grijă de copii le pot învăța pentru a ajuta copiii să se vindece de traumă, să se apropie de ei, să reducă anxietatea, să întărească trupul și multe altele.

(Janet Feavel – Maseor Terapeutic Licențiat și Terapist Nutriționist Practician)

3. Colaborarea dintre ONGuri și Biserică

Luptă pentru control sau independență versus colaborare, slujire și susținere. În cadrul acestui panel vom explora câteva tendințe nesănătoase ale acestei relații dar mai ales principiile unei colaborări de succes.

(Jed Medefind – Președinte Christian Alliance for Orfans, cornel Boingeanu – Pastor Biserica Sfânta Treime București, Corina Caba – Fondator și Director al Fundației Casa Speranței din Oradea)

4. Top 3 cele mai de succes secrete pentru a fi un parinte bun!

Toți ne dorim ce e mai bun pentru copiii noștri și facem tot ce ne stă in putință pentru a fi părinți buni. Dar ce înseamnă să fii un părinte bun? Care sunt nevoile copiilor nostri, pe care noi ca parinți trebuie să le împlinim? În acest seminar vom vorbi despre 3 secrete care ne pot ajuta să fim parinți mai buni și ne vom uita la modalitați practice de a le implementa. Vom învăța principiile-cheie care iți vor îmbunătăți abilitațile de comunicare și îți vor face copilul să se simtă iubit și protejat. Vom practica si abilități noi, care să te ajute să fii un părinte eficient, să construiești o relație de încredere cu copilul tău si să creezi un mediu stimulator si sigur în casa ta.

(Raya Shelashska – Program Director for Eastern Europe, A Family for Every Orphan)

5. Stresul traumatic secundar, epuizarea și îngrijirea personală

Subiectul va fi abordat din diferite perspective, de la motivele pentru care tindem să neglijăm îngrijirea psiho-emotională personală, diferențe și asemănări între stresul traumatic secundar și epuizare, indicatori ai stresului traumei secundare și factori care contribuie la acesta, până la semnele de avertizare și strategii de recuperare, strategii și metode de îngrijire personală.

(Alexandru Ilie, psiholog – Director Executiv ARFO)

6. Instrumentele activității de lobby

În cadrul acestui workshop vor fi analizate instrumentele democratice de influențare legală a persoanelor cu putere de decizie implicate în elaborarea, modificarea sau influențarea legislației sau a formei unui act normativ, aplicate specific în domeniul protecţiei copilului şi adopţiei.

(Liviu Mihăileanu – coautor al cărţii „Reglementarea activității de lobby. În anticamera influenţei”)

7. Cultivarea emoțiilor pozitive, metodă de prevenire a epuizării

Acest seminar are ca scop prezentarea a patru exerciții simple care pot avea efecte benefice, dacă sunt făcute cu conştiinciozitate. Vom defini termeni, vom descoperi valențele pe care le atribuim cuvintelor și vom răspunde întrebărilor cine, de ce, ce și cum.

(Dana Nadalban – Psiholog clinician si Psihoterapeut)

Sesiunea III – Vineri 16:30 – 17:30

1. Fantomele trecutului – un obstacol ce poate fi trecut cu succes

La acest workshop vom identifica metode specifice de creștere a sentimentul de siguranță al copilului traumatizat, copil care trăiește într-o stare de frică permanentă. Pentru copii cu un istoric traumatic, conceptul de a fi în siguranță este unul total necunoscut. Experiența lor i-a învățat următoarele lucruri: adulții nu te protejează, nu te poți baza pe adulți și mai mult decât atât, adulții pot deveni chiar periculoși. Creșterea sentimentului de siguranță este un prim pas în vindecarea unui copil traumatizat.

(Alina Muntean – Psiholog)

2. Cum să creezi momente memorabile

Copiii și tinerii găsesc vindecare în interacțiunile de fiecare zi. Vom discuta despre cum să transformăm experiențele cu copilul aflat în grija noastră în așa fel încât să aibă impact vindecător.

(Kerry Dunkelberg – Director Executiv pentru Plasament și Adopții la Olive Crest)

3. Copii martori la violența domestică

Acest workshop va arăta impactul pe care violența domestică îl are la copii care au fost expuși la asta. Se va focaliza în primul rând pe copii care nu au fost abuzați fizic, dar care au fost martori la abuzul membrilor familiei (cel mai adesea mama). Participanții la acest workshop vor fi capabili să recunoască comportamentul care este cel mai tipic, văzut la copii care au fost martori la violență și li se vor da unelte care ajută copii să trateze constructiv cu ceea ce au văzut. Multe din aceleași concepte pot fi folosite și pentru copii care au fost martori la evenimente traumatice cum ar fi accidentele de mașină etc.

(Melissa Osborne Ghitun – Coordonator My Brother’s Keeper International)

4. (Tineri post-instituționalizați) – De la trauma abandonului la naștere – la dificultățile de a deveni un adult adaptat

Un model de intervenție inovativă în România Grupului de Suport, Consiliere si Sprijin. “Da, pentru o viață autonomă”! reprezintă un grup cu inițiativă, bazat pe suport de specialitate, consiliere și sprijin în scopul dezvoltări de relații de prietenie, bazate pe schimburi de experiență, suport reciproc, dezvoltarea de deprinderi de viață independentă, pentru o viață autonomă și confort emoțional și psihologic. Grupul beneficiază de specialiști…dispuși să ajute să rupem barierele, în cadrul întâlnirilor tematice, în contextual în care 22% din copiii crescuți de statul român nu au o perspectivă de viitor, cel puțin așa arată raportul Eșecul post-instituționalizare…noi vrem să producem schimbarea!

(Oana Morcan – lect.univ.dr. în cadrul Facultății de Științe Socio-Umane)

5. Ajutor când adopția pare că a eșuat

Am dat curs acestui minunat vis – am adoptat. Aveam atâtea ideei despre cum vom fi ca părinți, despre cum îi vom îndruma prin viață pe copiii noștri. Despre cât de minunat va fi… și totul este atât de diferit! Nimic din ce știam nu merge. Mă simt atât de dezămăgit(ă) și parcă singurul lucru pe care l-aș vrea este să strig “Opriți autobuzul, vreau să cobor din el”!

În acest workshop, într-o manieră onestă vom vorbi despre asteptări și despre soluții realiste în cazurile în care relația cu copilul adoptat pare mult diferită decât ne-am imaginat.

(Alex Ilie, Director Executiv ARFO, tată a patru copii adoptati, Corina Caba – Fondator și Director al Fundației Casa Speranței din Oradea, mamă a patru copii adoptați)

6. Frustrare și Agresiune vs Acceptare și Adaptare; parinții substitutivi ajutându-și copiii răniți să găsească vindecare

Trauma din trecut în viața copilului poate crea frustrare care poate rezulta în comportament agresiv. Posibilitatea ca, copiii care au trecut prin experiențe traumatizante să nu realizeze importanța alegerii pe care o au: ori de a rămâne frustrați și să continue să exerseze tipare de agresiune ori să accepte lucrurile care nu se pot schimba și să se adapteze prezentului. Relația noului părinte înlocuitor cu copilul joacă un rol critic în acest proces.

(Nathan Burke – CoMission for Children at Risk, membru bord sfătuitori ARFO)

7. Disciplinarea în cazul copilului ce a suferit traume.

Acest worksop va aborda chestiuni importante întâlnite în modelarea comportamentului copiilor sau adolescentilor cu istoric de traumă. Deși tendința noastră este de cele mai multe ori să încercăm schimbarea comportamentului rapid acest workshop va pleda pentru abordarea shimbării într-o manieră mai profundă, țintind spre o transformare interioară finalizând cu comportamentul.

Creșterea copiilor și adolescentilor care au suferit traume nu este ceva ce se se poate rezolva rapid ci mai degrabă un maraton de manifestare a grijei și dragostei.

(Corina Caba – Fondator și Director al Fundației Casa Speranței din Oradea, mamă a patru copii adoptați)

Sesiunea IV – Sambata 9:00 – 10:00

1. Impactul centrelor maternale in prevenirea abandonului

În prezent în Romania funcţionează 54 Centre Maternale cu rolul de a preveni abandonul, 4 dintre acestea fiind private. Workshop-ul va prezenta rezultatele unui studiu longitudinal realizat asupra fostelor rezidente din centrul maternal, urmate de o dezbatere pe această temă. Vor fi abordate dificultăţile şi provocările rolului matern; relaţia de ataşament dintre mamă-copil; reţeau de suport; integrarea şcolară a copilului, fost rezident în centrul maternal.

(Rebeca Popescu – Doctorand Sociologie, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti, asistent social principal cu experienţă de peste 16 ani în lucrul cu grupuri de risc)

2. Bucharest Early Intervention Project

Acest workshop va prezenta metodologia de cercetare si cateva dintre rezultatele primului studiu clinic randomizat din lume care urmareste efectele biopsihosociale ale plasamentului de tip familial intr-un lot de copii institutionalizati recrutati din orfelinate din Bucuresti in anul 2000. Aceasta cercetare longitudinala, care in prezent a ajuns la varsta de evaluare de 16 ani, reprezinta una dintre dovezile stiintifice cele mai solide in ceea ce priveste atat urmarile nocive ale institutionalizarii timpurii, cat si remedierea unora dintre aceste probleme in urma plasamentului familial, la nivelul dezvoltarii cerebrale, cognitive, emotionale si comportamentale a copilului. In cadrul intalnirii se vor discuta in special aspect ce tin de atasament, dezvoltare cerebrala si cognitiva si psihopatologie. Studiul BEIP este conceput de către o echipă de cercetători de la Universitățile Harvard, Maryland si Tulane din SUA si implementat de catre o echipa de cercetare dintr-un laborator din Bucuresti.

(Florin Țibu – Lector Universitar Doctor, Cercetător Post Doctoral în cadrul BEIP)

3. Pregătește creierul copilului tău pentru succes

Acțiunile noastre de zi cu zi și modul în care comunicăm cu copiii noștri transmit anumite mesaje creierului lor, aceste mesaje putând consolida sau distruge încrederea și relația pe care o avem, punând tot odată bazele unui comportament negativ. După cum se știe, comportamentul este influențat în mod direct de procesele chimice din creier. Cum funcționează creierul? Cum să ne ajutăm copiii să aibă succes în a ne asculta, în a îndeplini sarcinile de fiecare zi? Vei afla raspunsurile la aceste întrebari si vei pleca de la acest seminar cu o nouă întelegere a ceea ce poate motiva comportamentele negative ale copilului; cum să răspunzi la aceste comportamente și să le previi pe viitor; cum să pregătești creierul copilului tău pentru succes. Vei putea să pui in practică cunoștințele dobândite și să realizezi un plan pe care să-l aplici acasă.

(Raya Shelashska – Program Director for Eastern Europe, A Family for Every Orphan)

4. Trauma și impactul ei în viața unui copil

Evenimentele traumatice din viața unui copil îi pun în pericol dezvoltarea psiho-emoțională fapt ce îl va afecta pe tot parcursul vieții. Acest workshop își propune să conștientizeze persoanele prezente de cauzele și efectele profunde ale traumei la copii și să îi echipeze corespunzator pentru activitatea cu copiii în călătoria cu aceștia spre vindecare și recuperare.

(Laura Andres, Asistent Social – Fondatoare Asociația Oaza)

5. Duminica Orfanului, România 1.27

Duminica Orfanului este o zi în care creștinii din întreaga lume au oportunitatea de a împărtăși inima lui Dumnezeu celor lipsiți de dragostea părintească. Este sărbătorită în peste 80 de țări din toată lumea. România 1.27 este o inițiativă ARFO având ca scop să motiveze, să echipeze și să conecteze bisericile locale în efortul lor de a dezvolta lucrări eficiente printre copiii aflați în dificultate. În cadrul acestui workshop vom discuta despre modalități concrete în care biserica se poate implica în grija față de copiii aflați în dificultate.

(Adrian Stanciu – pastor)

6. Tulburarea de atașament și ciclul furiei la copii

Workshop-ul va prezenta efectele tulburării de atașament si modalitatea de intervenție în cazul crizelor de comportament. Este recomandat părinților adoptivi, substitutivi, educatorilor, îngrijitorilor precum și voluntarilor care lucrează cu copii în dificultate.

(Sarah Nicole Smith, Presedinte Anchor of Hope Romania, David Lee, Autor “Cut through the drama – tools for your traumatized child”)

7. Povestirile care vindecă

Povestirile sunt pline de impact și adesea folosite prea puțin în vindecarea noastră și a altora. Doctor Daniel Siegel crede că scrierea și spusul povestirilor ne ajută să ne punem în ordine memoriile și că intergarea lor vindecă mintea și relațiile. În această sesiune vom explora ideea de a vedea sensul propriilor povestiri ca o unealtă proactivă care să aducă vindecarea copiilor de care ne pasă.

(Jessica Valdez – Director de Program pentru Plasament Familial și Adoptii)